Publikationen unserer Teammitglieder
Das Team des Bayerischen Foresight-Instituts vereint vielfältige wissenschaftliche Perspektiven und langjährige Erfahrung in der Zukunfts- und Technologieforschung. Die Publikationen zeigen, woran gearbeitet wird: spannende Einblicke in aktuelle Forschungsfragen, Trends und Ideen für die Gestaltung der Zukunft. Mit diesen Beiträgen fließen Wissen und neue Ansätze direkt in den Austausch mit Wissenschaft, Wirtschaft und Gesellschaft ein – immer mit dem Ziel, die Zukunft aktiv mitzugestalten.
Prof. Dr. Laura Bechthold
Serious games to study the management of paradoxes in family firms: Introducing a research agenda
Verlag : Edward Elgar Publishing
Erscheinungsort : Cheltenham
ISBN: 978-1-80088-924-8
Founding or succeeding? Exploring how family embeddedness shapes the entrepreneurial intentions of the next generation
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 0040-1625
Crisis Favors the Prepared Firm
Verlag : IGI Global
Erscheinungsort : Hershey (PA)
ISBN: 978-1-79987-354-9
Women in Creative Labor
Verlag : Nomos
Erscheinungsort : Baden-Baden
ISBN: 978-3-8487-7096-0
Peer Effects in Entrepreneurship Education
Verlag : Academy of Management
Erscheinungsort : Briarcliff Manor (NY)
ISSN: 2151-6561
Peer Effects in Entrepreneurship Education Field Experimental Evidence on the Role of Gender and Team Emotional Intelligence
Verlag : Academy of Management
Erscheinungsort : Briarcliff Manor
ISSN: 2151-6561
What Do You Fear? Refining the Role of Fear of Failure as an Antecedent of Entrepreneurial Intention
Verlag : Academy of Management
Erscheinungsort : Briarcliff Manor (NY)
ISSN: 2151-6561
Motives and motivators for female entrepreneurship
Erscheinungsort : München
Yes, I can! – A Field Experiment on Female Role Model Effects in Entrepreneurship
Verlag : Academy of Management
Erscheinungsort : Briarcliff Manor
ISSN: 2151-6561
Urheberrecht und Innovation in digitalen Märkten - Studie im Auftrag des Bundesministeriums der Justiz und für Verbraucherschutz
Verlag : Max-Planck-Institut für Innovation und Wettbewerb
Erscheinungsort : München
3D Printing: A Qualitative Assessment of Applications, Recent Trends and the Technology’s Future Potential
Verlag : Expertenkommission Forschung und Innovation (EFI)
Erscheinungsort : Berlin
Dr. Gerhard Schönhofer
Tel.: +49 841 9348-3537
Raum: I203
E-Mail: Gerhard.Schoenhofer@thi.de
Schönhofer, G. (2023) „Flucht und Migration öffentlich thematisieren – Gedanken zur Zweckgerichtetheit öffentlicher Sichtbarkeiten“ In Beitl, Matthias, Christian Elster, Alexa Färber & Anna Weichselbraun (Hrsg.) Problematisieren und Sorgetragen. Kulturanalytische Konzepte und Arbeitsweisen des Öffentlichmachens. Wien: Selbstverlag des Vereins für Volkskunde: S. 69-83.
Schönhofer, G. (2022) „Ermächtigung durch Sichtbarkeit? Filmprojekte mit fluchterfahrenen Jugendlichen in Deutschland“. Bielefeld: transcript.
Schönhofer, G. (2020) "Von Strömen, Wellen und Fluten. Fremdheit und Alltag als Bezugspunkte einer audiovisuellen, akteurszentrierten Ethnografie zu medialen Repräsentationen von Fluchtmigration" in Michael Simon (Hrsg.): Audiovisionen des Alltags. Quellenwert und mediale Weiternutzung. Mainzer Beiträge zur Kulturanthropologie/Volkskunde, Band 20. Münster, New York 2020. S. 143-160.
Schönhofer, G. (2019) "'Ich bin auch Ezide!' - Filmpraktische Workshop-Formate als Antidot gegen Abwesenheiten und Unsichtbarkeiten im medialen Diskurs um Fluchtmigration?" in Kuckuck - Notizen zur Alltagskultur 19/2 "Unsichtbarkeit".
Schönhofer, G. (2019) Rezension zu „Strategien der Subsistenz. Neue prekäre, subversive und moralische Ökonomien.“ Berlin: Panama 2017, 179 S., Ill. (Berliner Blätter, 74). Hrsg: Kerstin Poehls/Leonore Scholze-Irrlitz/Andrea Vetter. Rezension erschienen in Zeitschrift für Volkskunde, 115. Jahrgang, Heft 1/2019.
Schönhofer, G. (2016) "Von Smarten Objekten und ihren Subjekten: Ein etwas anderer Rückblick auf eine Filmfoschung in Neu Delhi“. Hrsg: Martin Sökefeld & Miriam Ince. München: Institut für Ethnologie der LMU München, S. 127 - 136.
Prof. Dr.-Ing. Alexander Schönmann
Tel.: +49 841 9348-3509
Raum: I202
E-Mail: Alexander.Schoenmann@thi.de
Prof. Dr.-Ing. Alexander Schönmann
KI-Augmentation der Reifegradbewertung von Technologien: Können KI-Sprachmodelle Expertenwissen ersetzen?
Verlag : Heinz-Nixdorf-Institut
Erscheinungsort : Paderborn
ISBN: 978-3-947647-32-3
Antizipative Identifikation produktionstechnologischer Substitutionsbedarfe durch Verwendung von Zyklusmodellen
Verlag : utzverlag
Erscheinungsort : München
ISBN: 978-3-8316-4787-3
Anticipative strategic production technology planning considering cyclic interactions
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 1755-5817
Guideline for the Classification and Modelling of Uncertainty and Fuzziness
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 2212-8271 https://opus4.kobv.de/opus4-haw/files/3357/1-s2.0-S2212827117311174-main.pdf
Herausforderungen für den erfolgreichen Technologietransfer
Erscheinungsort : Dresden
ISBN: 978-3-86780-559-9
Planung und Bewertung von Produktionstechnologien
Verlag : Carl Hanser Verlag
Erscheinungsort : München
ISSN: 2511-0896
Approach for model-based change impact analysis in factory systems
Verlag : IEEE
Erscheinungsort : Piscataway
ISBN: 978-1-5386-3403-5
Cycle management of manufacturing resources: identification and prioritization of investment needs
Verlag : Springer Nature
Erscheinungsort : Cham
ISSN: 1863-7353
Cycle-oriented Evaluation of Production Technologies: Extending the Model of the Production Cycle
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 2212-8271 https://opus4.kobv.de/opus4-haw/files/4263/1-s2.0-S2212827116313178-main.pdf
Considering External and Internal Cycles of a Manufacturer for Planning and Evaluating Production Technologies
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 2212-8271 https://opus4.kobv.de/opus4-haw/files/3246/1-s2.0-S2212827116308551-main.pdf
Identifikation technologischer Modernisierungspotenziale in der Produktion
Verlag : Carl Hanser Verlag
Erscheinungsort : München
ISSN: 2511-0896
Proactive Management of Production Technologies: A Conceptual Framework
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 2212-8271 https://opus4.kobv.de/opus4-haw/files/3356/1-s2.0-S2212827116308605-main.pdf
Bewertung des Einsatzes von Lasertechnologien in der Nutzfahrzeugindustrie
Verlag : Carl Hanser Verlag
Erscheinungsort : München
ISSN: 2511-0896
Strategic production technology planning using a dynamic technology chain calendar
Verlag : Springer
Erscheinungsort : Heidelberg
ISSN: 1863-7353
Technologieidentifikation – Methodik und Evaluation
Verlag : Carl Hanser Verlag
Erscheinungsort : München
ISSN: 2511-0896
Unterstützung bei der Vorauswahl alternativer Produktionstechnologien - das Technologieradar als Kommunikationswerkzeug
Verlag : Heinz-Nixdorf-Institut
Erscheinungsort : Paderborn
ISBN: 978-3-942647-66-3
Prof. Dr. Jan Oliver Schwarz
Tel.: +49 841 9348-3511
Raum: I202
E-Mail: JanOliver.Schwarz@thi.de
Prof. Dr. Jan Oliver Schwarz
Corporate foresight in light of the COVID‐19 pandemic—The crisis as a driver?
Verlag : Wiley
Erscheinungsort : Hoboken
ISSN: 2573-5152 https://opus4.kobv.de/opus4-haw/files/4512/The_crisis_as_a_driver.pdf
How Superintelligence Affects Human Health: A Scenario Analysis
Verlag : Tamkang University
Erscheinungsort : Taipei
ISSN: 1027-6084
How to anchor design thinking in the future
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 1873-6378 https://opus4.kobv.de/opus4-haw/files/3613/1-s2.0-S0016328723000411-main.pdf
Strategic Foresight
Verlag : Routledge
Erscheinungsort : London
ISBN: 9781003302735
The usage of cultural products in design thinking
Verlag : Taylor & Francis
Erscheinungsort : London
ISSN: 1460-6925
The usage of cultural products in design thinking: An assessment of an underestimated approach
Verlag : Taylor & Francis
Erscheinungsort : London
ISSN: 1460-6925
From alternative pictures of the future to an organizational intervention: A commentary on Rowland and Spaniol
Verlag : Wiley
Erscheinungsort : Hoboken
ISSN: 2573-5152 https://opus4.kobv.de/opus4-haw/files/1894/FuturesForesightScience-2021-Schwarz.pdf
From alternative pictures of the future to an organizational intervention
Verlag : Wiley
Erscheinungsort : Hoboken
ISSN: 2573-5152 https://opus4.kobv.de/opus4-haw/files/1894/FuturesForesightScience-2021-Schwarz.pdf
Winning the Uncertainty Game: Turning Strategic Intent into Results with Wargaming
Verlag : PM World
Erscheinungsort : Dallas
ISSN: 2330-4480
Winning the Uncertainty Game
Verlag : Routledge
Erscheinungsort : London ; New York
ISSN: 2330-4480
ISBN: 978-0-367-85359-4
Corporate foresight as a microfoundation of dynamic capabilities
Verlag : Wiley
Erscheinungsort : Hoboken
ISSN: 2573-5152
Revisiting Scenario Planning and Business Wargaming from an Open Strategy Perspective
Verlag : Sage Publishing
Erscheinungsort : Thousand Oaks (CA)
ISSN: 2169-2793 https://opus4.kobv.de/opus4-haw/files/1896/1946756720953182.pdf
The Customer Foresight Territory
Verlag : Universität St. Gallen
Erscheinungsort : St. Gallen
Combining scenario planning and business wargaming to better anticipate future competitive dynamics
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 1873-6378 https://opus4.kobv.de/opus4-haw/files/4193/1-s2.0-S0016328718300545-main.pdf
Escaping the ‘Faster Horses’ Trap: Bridging Strategic Foresight and Design-Based Innovation
Verlag : Talent First Network
Erscheinungsort : Ottawa
ISSN: 1927-0321 https://opus4.kobv.de/opus4-haw/files/4191/Bridging_Strategic_Foresight.pdf
Assessing the functions and dimensions of visualizations in foresight
Verlag : Emerald
Erscheinungsort : Leeds
ISSN: 1463-6689
The ‘Narrative Turn’ in developing foresight
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 0040-1625
Cultural products and their implications for business models: Why science fiction needs socio-cultural fiction
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 0016-3287
Novels and novelty in trend research — Using novels to perceive weak signals and transfer frames of reference
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 1873-5509
Perceiving megatrends as empty signifiers: A discourse-theoretical interpretation of trend management
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 0016-3287
The value contribution of strategic foresight
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 0040-1625
Ex ante strategy evaluation: the case for business wargaming
Verlag : Emerald
Erscheinungsort : Leeds
ISSN: 1751-5637
Normality of the future: Trend diagnosis for strategic foresight
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 0016-3287
Business Wargaming
Verlag : Gabler
Erscheinungsort : Wiesbaden
ISBN: 978-3-8349-1879-6
Assessing the future of futures studies in management
Verlag : Elsevier
Erscheinungsort : Amsterdam
ISSN: 0016-3287
Pitfalls in implementing a strategic early warning system
Verlag : Emerald
Erscheinungsort : Leeds
ISSN: 1463-6689